Modeweek Milaan zomer 2011 (dag 2)

Milaan, 23 september 2011. Dag 2 modeweek Milaan 

6.30 uur

De wekker. Er moet nog heel wat materiaal verwerkt worden. 

9.10 uur 

De eerste show van de dag: Sportmax (de jonge lijn van Max Mara). Op de catwalk in het indrukwekkende Palazzo aan de Via Senato zien we trench coats en felgekleurde lakregenjassen. Plus een chique remake van de jaren ’60 en ’70 (kleine jurkjes en broeken met hoge taille en uitlopende pijpen) 

10.15 uur 

Haasten naar Frankie Morello om backstage te fotograferen en interviewen. Deze twee designers hebben altijd fantastische shows met een vrolijke entourages. Het thema voor zomer 2011 is: sexy meiden op pad met de camper. Backstage is het een dolle boel en op de catwalk is het één en al pret en sexy poses met aan het einde een waterballet. Woow! (Foto: Frankie Morello lente/zomer 2011)

Finale exit show Frankie Morello

11.00 uur 

Technische problemen. Het lukt me niet om de foto’s van de flash card over te zetten op een hard disc. Ik moet eruit breken om de card op mijn computer te downloaden. 

12.40 uur

Net op tijd voor een paar foto’s backstage bij Ermanno Scervino, één van de Italiaanse topontwerpers van dit moment. Aan de deur is een strenge selectie maar ik sta op de lijst van genodigden. De modellen hebben witte pagekopjes (pruiken). Een opvallende look. (Foto: backstage Ermanno Scervino lente/zomer 2011)

Backstage bij Ermanno Scervino

13.20 uur 

De collectie van Scervino is schitterend. Jaren ’50 invloeden, veel opengewerkt wit en korte asymmetrische jurken 

13.35 uur

Break! Pauze. Een goed moment om de loge in de Via Dei Mercanti (tegenover de Dom van Milaan) met alle faciliteiten voor de modejournalisten en fotografen te bezoeken. Bij Canon is er een wachtrij om de camera’s schoon te maken. Dat wordt dus een andere dag. Het buffet is in een schitterende suggestieve zaal in het indrukwekkende Milanese gebouw. De zon schijnt. Alles ziet er werkelijk perfect uit. Maar de zaal is te klein en de helft van de lunch wordt het staan (met pijnlijke voeten). 

14.30 uur 

Backstage bij Haute. De make-up is nog niet klaar (lippenstift ontbreekt nog) maar ik maak toch wat interessante foto’s en ontmoet Iris, een Nederlands model. 

15.10 uur 

Show van Haute. 

16.00 uur 

Lopend (rennend) van Haute naar Krizia. De zon schijnt nog steeds. Milaan op z’n best. Krizia is mijn nachtmerrie. De fotografen staan op een veel te klein platform tussen het publiek. Het is stapelen en bouwen. Ik sta stijf tussen de andere fotografen en cameramannen ingeklemd. Het is verschrikkelijk warm en mijn camera lijkt steeds zwaarder te worden. Maar ik heb goed zicht op de catwalk. Vooral de accessoires zijn opvallend: superlange oorbellen, enorme ringen. 

16.50 uur 

Snel naar Luisa Beccaria die in de kunstacademie in Via Brera showt. Een schitterende ambiance. De show is buiten in de galerij met poorten. De modellen staan buiten opgesteld in hun romantische jurken en een strijkje vermaakt het wachtende publiek. Ik maak snel een kleine fotoreportage en ren bij de eerste noten van de show naar het platform van de fotografen waar gelukkig plaats is. In de show lopen ook niet-modellen mee en het verschil is te zien. Ik ben me er weer eens van bewust dat het modellenwerk echt een professie is. Je moet niet alleen mooi zijn. Je moet het kunnen! 

17.30 uur 

Ik ren (weer rennen!) van Brera naar het legendarische Kasteel waar de busjes van de Kamer van de Mode staan opgesteld. Het zal een kilometer zijn geweest en in mijn tas met apparatuur lijkt nu wel lood te zitten. De volgende show – Daniela Gregis – begint altijd stipt op tijd. We scheuren door Milaan. 

18.10 uur

Op tijd! De show van Gregis is een verhaal apart. Deze kleinschalige ontwerpster heeft een klein (alternatief en rijk) publiek. Ze showt in een kerkje met binnentuin zonder muziek. Maar liefst 108 exits in een tempo waar je van in slaap zou vallen. Sommige fotografen zijn perplex. In de binnentuin showen modellen met blauwe of witte lippen op vieze blote voeten. Toch heeft deze collectie wel iets. Voor mij is deze show altijd een moment van rust. De kerkklok slaat, de belletjes aan de halskettingen van de modellen rinkelen, aan het eind van de show worden zelfgebakken koekjes in een gevouwen papiertje uitgedeeld. 

18.40 uur 

We slaan de volgende show over en willen direct naar Jo No Fui. We smeken de hostess die de shuttlebussen van de Kamer van de Mode regelt om ons ernaar toe te brengen. Als uiteindelijk blijkt dat iedereen naar Jo No Fui wil, wordt het makkelijk. 

19.00 uur 

Backstage bij Jo No Fui. Dit merk heeft topmodellen geboekt. Ik fotografeer Karlie Kloss (ik vind haar wenkbrauwen die in een grappige hoek groeien en haar een verbaasde uitdrukking geven fantastisch) en Vlada Roslyakova (diepblauwe ogen, echte top). Ook de Nederlandse Patricia Van der Vliet en Bregje Heinen lopen in deze show mee. We hebben alle tijd en rust om backstage te werken. (Foto: snapshot in jaren ’70 stijl van Karlie Kloss, backstage Jo No Fui lente/zomer 2011) 

Karlie Kloss

20.40 uur 

Karlie Klos opent en sluit de show van Jo No Fui. Ze is de ster van de avond. In de collectie veel zomerleer en schoudertassen. Very ladylike. 

21.00 uur 

Foto’s en interviews downloaden en materiaal verwerken. Ben blij dat ik zit. Mijn voeten doen pijn!

21.20 uur 

De reservecamera blijkt kapot te zijn. Terwijl ik Jo No Fui fotografeerde, deed Alessio van ons team de show van Lorenzo Riva. Tijdens de show is de reflexspiegel losgeschoten. Morgenochtend vroeg moet dit probleem opgelost worden.

 

Vind je dit artikel leuk? Laten we dan contact houden. Voeg Trendystyle toe aan je favorieten. Druk op CRTL en D op je toetsenbord. We hopen je snel weer terug te zien! :-)

 
GESPONSORDE LINKS