Post image for Chocola is goed voor je hart

Chocola is goed voor je hart

by Trendystyle on October 16, 2011 · 2 comments

in Beauty,Relatie en liefde,Trendystyle

Iemand zei eens dat er maar twee middelen zijn tegen pijn en verdriet: chocola en de tijd. Hoe kun je ‘m ongelijk geven? Instinctief weten we allemaal dat het waar is, alsof deze wetenschap in ons DNA zit. Maar als een verlichte wetenschapper dan ook nog eens besluit om er een studie aan te wijden en tot de conclusie komt dat chocolade goed is voor de gezondheid van vrouwen, nu, dan wordt chocola opeens (nog veel) meer dan comfort food!

Een recent Zweeds onderzoek heeft uitgewezen dat er een verband bestaat tussen de consumptie van chocolade (meer dan 45 gram per week) en de afname van het risico voor vrouwen om een beroerte te krijgen.

‘Cacao bevat flavonoïden die een krachtige antioxiderende werking hebben. Zij kunnen het slecht cholesterolgehalte dat hart- en vaatziekten zoals een beroerte veroorzaakt, verlagen.’ Kortom, het eten van chocolade kan het risico op een beroerte verlagen. Het onderzoek is gedaan onder leiding van Susanna Larsson van het Karolinska Instituut in Stockholm en is gepubliceerd in het Journal of the American College of Cardiology.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder meer dan 30.000 vrouwen tussen de 49 en 83 jaar oud. In 1997 werd deze vrouwen gevraagd hoeveel chocolade ze aten en in de daaropvolgende 10 jaar werd geconstateerd dat 2,5 op de 1000 van de vrouwen die meer chocolade aten met een beroerte te maken kregen, terwijl dat aantal voor vrouwen die weinig of geen chocolade aten op de 7,8 lag, en dus veel hoger bleek.

Toch (helaas!) is het onderzoek geen vrijbrief om je nu helemaal vol te stouwen met de donkere zoetigheid. Natuurlijk is er een ‘maar’: de onderzoekers geven de voorkeur aan pure chocolade met veel cacao en weinig vet en melk. Maar voor ons, chocolate addicts, is dat ook prima!

Reageer. Alle berichten worden voorafgaand aan publicatie gelezen

{ 2 comments… read them below or add one }

Joyce van Bruggen Den boer January 16, 2012 at 12:18 pm

Met de feestdagen achter de rug,met bonbons(belgische)
Blijf ik toch aan de cocolade. Elke dag een klein stukje,super donkerbruin,en niet vet.(aldi)ga dus geoon door.Noem dit geen snoeplust maar NOODZAAK.!

Joyce van Bruggen Den boer April 17, 2012 at 3:53 pm

Chocola blijf ik ETEN
Het is echt goed voor mijn humeur,en het blijft altijd lekker!
Ik was zelfs afgevallen…Ik hou mij bij bittere chocolade,is niet te vet.
Op mijn dieetlijstje staat dat chocolade vet is en niet goed is om te nuttigen bij diabetes..dus even gestopt , werd erg humeurig van alweer een regeltje.Elke dag een stukje…..lekker

..

Leave a Comment

Previous post:

Next post: